Darrera actualització a octubre 7th, 2023 a les 01:21 am
Moltes vegades podem dubtar si és millor centrar els nostres esforços en fer SEO o si, per contra, és millor estirar pressupost i fer campanyes a través de Google Ads, que ens assegurin visibilitat a la primera pàgina de les SERPS des del primer dia . Com veureu, no hi ha una regla establerta i moltes vegades veurem que podem combinar ambdues tècniques per atraure el màxim trànsit possible a la nostra pàgina web. Però primer tinguem una primera presa de contacte amb els conceptes de SEO i SEM i vegem-ne les principals diferències.
SEM vs SEO
Actualment, quan s'explora dins de google i s'ingressa un terme específic, es tindrà com a resultat, gràcies a un algorisme, els llocs web més importants que coincideixin amb aquesta cerca.
Com més alta estigui la pàgina web en els resultats de cerca de google o en qualsevol altre motor de cerca, serà més probable que la persona el vegi i entri a la nostra web per poder indagar sobre el contingut que s'hi exposa. Aquest és el propòsit del SEO. Aconseguir assolir aquestes primeres posicions.
Per poder satisfer aquesta necessitat d'informació, cada companyia, ja sigui Google, Bing o una altra, té un conjunt d'algorismes que classifica els llocs web i estableix quins són els més importants.
Mentre que, al SEM, s'utilitzen campanyes que impulsa directament un usuari o una empresa, fent servir diferents tècniques per generar més vendes o, d'altra banda, més tràfic de persones en una pàgina web o landing page determinada.
La diferència entre SEO i SEM ens marca dos camins a escollir
A través d'aquests senzills exemples, podem establir que el SEO consisteix en un procés que posiciona o millora la visibilitat dun lloc web dins dels diversos cercadors sense haver de pagar, és a dir, duna manera orgànica.
A través del SEO cal tenir en compte la manera com es dissenya i es crea el contingut d'una pàgina web perquè cada paraula, codi i títol serà important si es vol ser més visible dins d'un cercador per poder rebre més visites.
D'altra banda, el SEM seria una estratègia basada en campanyes de pagament. A través d'aquestes campanyes, millorarà la visibilitat d'una pàgina web que ofereixi algun servei o producte.
En definitiva, podem establir que el SEO es tracta duna estratègia que té com a finalitat augmentar la visibilitat duna pàgina web en els resultats orgànics dels motors de cerca, mentre que el SEM es tracta, bàsicament, d'aparèixer als resultats de pagament que es troben sobre les pàgines en un cercador el màxim nombre de vegades sobre la base d'un pressupost determinat.
En poques paraules, la diferència entre SEO i SEM es pot apreciar, però totes dues es poden complementar l'una a l'altra perquè compleixis les teves metes de vendre més i tenir més trànsit dins de la teva pàgina web.
Avantatges i beneficis de fer SEO
En primer lloc, es pot establir que el SEO té el benefici de ser una estratègia rendible a llarg termini, perquè una vegada que aconsegueixis posicionar la teva pàgina dins del motor de cerca, serà més fàcil mantenir-s'hi, encara que has de continuar treballant constantment perquè millori cada vegada més.
Al SEO, es tindrà molt en compte el contingut de la pàgina web, perquè això serà, entre altres aspectes, el que aconsegueixi millorar la seva posició en comparació amb altres llocs web. A més, el tipus de contingut que utilitzes ha d'estar orientat a resoldre una intenció de cerca, cosa que redundarà que el trànsit d'usuaris dins de la nostra pàgina serà de qualitat.
Per norma general, la inversió en SEO sol ser més baixa que al SEM, ja que necessites pagar els honoraris d'un professional en la matèria perquè t'ajudi a utilitzar aquesta estratègia de manera correcta. En una estratègia SEM a part d'aquest professional necessites un pressupost destinat a les campanyes.
Avantatges del posicionament SEM
El SEM, per altra banda, és una estratègia basada en campanyes publicitàries planejades de forma estratègica i que, a més, tenen com a finalitat generar resultats immediats.
Amb el SEM, és relativament senzill aparèixer a la part alta de la SERPS en els resultats de pagament, perquè has fet una inversió per això.
També podem segmentar de forma senzilla i escollir quina mena de públic volem que arribi el nostre missatge. Per exemple, podrem triar que les nostres campanyes apareguin només al públic masculí entre 40 i 55 anys.
Com pots veure, són dues opcions força viables si vols que la teva pàgina web tingui èxit, totes dues tenen diferències quant al temps en què s'observen resultats.
Què és millor, fer SEO o centrar-se al SEM?
Són tècniques diferents perquè mentre la dificultat del SEO està en posicionar els teus continguts als motors de cerca, amb el SEM aparèixer als resultats de la primera pàgina depèn bàsicament del pressupost assignat.
Pel que fa als seus desavantatges, podem establir que l'estratègia de posicionament SEO té resultats a llarg termini, per això, cal ser constants i tenir paciència, els resultats es veuran en els propers sis mesos o potser una mica més.
De la mateixa manera, serà convenient atacar keywords que identifiquin completament la nostra pàgina web, ja que no es tracta d'utilitzar les paraules a l'atzar. A més, amb el SEO no podràs escollir de manera específica els usuaris a qui vols arribar, és a dir, no pots triar el perfil concret de les persones.
Amb el SEO no es poden predir els resultats, no és del tot segur que la teva pàgina web es posicioni entre les primeres.
En aquest mateix ordre d'idees, un dels desavantatges de l'estratègia SEM és que, la quantitat d'inversió serà proporcional al trànsit de persones que rebis al teu lloc web. Quan deixis d'invertir diners, desapareixeràs per complet de google o del motor de cerca que hagis escollit.
A més, igual que al SEO, el SEM també és una tècnica que requereix un professional en la matèria si vols que les campanyes publicitàries tinguin èxit, així que això implica dues inversions que, a curt termini, generaran bons resultats.
Com es poden combinar les estratègies SEO i SEM?
Per poder posicionar-te al motor de cerca de manera permanent, has de combinar ambdues estratègies. No pots substituir el SEM pel SEO o viceversa, perquè totes dues treballen en conjunt per complementar-se.
Mentre el teu lloc web estigui iniciant i no estigui posicionat a la cerca, pots utilitzar una estratègia SEM, així tindràs resultats més ràpids, però no pots deixar el SEO de banda perquè serà el que et posicioni a llarg termini.
En conclusió, el posicionament SEO-SEM són dues tècniques utilitzades en el món del màrqueting digital i, encara que són diferents, serveixen en conjunt d'una manera gairebé perfecta per posicionar el teu lloc web i que tinguis un tràfic d'usuaris més gran.

Consultor SEO Freelance des del 2018. Puc ajudar-te a donar visibilitat a la teva pàgina web, generant així noves oportunitats de negoci per a la teva empresa.